16 april 2007

En obekväm sanning

Alla måste ta sitt ansvar. Ett sätt är att titta på "En obekväm sanning" och följa råden som ges i slutet.



Vi kan alla göra något - vi måste göra något. Al Gore kanske inte är helt konsekvent, men sakfrågan är ändå oerhört viktig! Filmen fick mig att tänka över om jag inte skall ha en aktivt icke-materialistisk inredningsblogg. Hur nu det skall gå till? Jo, kanske kan det gå - kolla in bloggarna och sidorna nedan:

www.inhabitat.com

utvalt.blogspot.com

miljobloggen.randler.se

www.ekovaruhuset.se

www.ecofoot.org

Jag skall tänka mer på om jag verkligen behöver saker eller om jag kan låta bli att konsumera.Dessutom skall jag stänga av apparater, släcka ljuset ännu mer konsekvent, inte åka bil så mycket, lära mig mer om miljöhotet, prata med andra om det... Step by step...

2 kommentarer:

Poppins sa...

Bra att du tar upp miljöfrågan. Jag skulle vilja ha märkning på maten så jag vet att den har producerats i närheten och inte fraktats över hela världen. Avskyr all tung trafik som överbelastar våra vägar och förstör miljön. Varför är inte tåg ett alternativ man pratar om längre?
Kram

Cecilia sa...

Jag håller med dig om att det vore bra om maten vore ursprungsmärkt i högre utsräckning. Men samtidigt har jag förstått att det inte är så enkelt. Tomater som är odlade här i Sverige kan vid vissa årstider ha krävt mer energi än tomater som tillverkats i ex. Spanien och transporterats (på ett miljövänligt sätt antar jag) hit till Sverige... Så det är en djungel att försöka förstå, men jag skall försöka få rätsida på det här.

För mig är tåg absolut ett alternativ, om man planerar och är ute i tid är det billigt och bekvämt. Min kusin som arbetar för Green Cargo har precis inlett sin karriär där och han har fantastiska tankar om hur man kan se på transport och spedition! Så en del tänker så!!!